"... berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran".
Ketika saya sedang meng'iron' baju, Luqman telah bermain-main dengan alat penyembur air, sambil menyembur-nyemburkan airnya di merata-rata tempat. Habis basah sebahagian daripada 'ironing board' itu. Saya lalu mensihatinya:
Saya: Luqman, tak soleh main air macam tu. Nanti Allah marah, rasul marah, ummi marah, walid marah, semua orang marah nanti.
Luqman: Ooo..Nanti Allah marah ke?
Saya:Iye..
Luqman: Nanti Rasul marah ke?
Saya: Iye..
Luqman: Nanti Ummi marah ke?
Saya:Iye..(dah 3x cakap bende yg sama..ok..)
Luqman: Nanti Waleed marah ke?
Saya: Iye..(alhamdulillah..akhirnya da selesai)
10 minit kemudian, Syed Iqbal didapati sedang menggigit-gigit selimut di katil yang berdekatan. Lalu, berlakulah dialog antara Syed Luqman dan Syed Iqbal:
Luqman: Iqbal..tak soleh gigit-gigit selimut macam tu. Nanti Allah marah, Rasul marah, Ummi marah, Waleed marah..Abang Luqman marah..semua orang marah nanti.
Iqbal:Da..da..nyum..nyum..(sambil meneruskan aktivitinya menggigit selimut. Saya hanya tersenyum mendengar perbualan mereka.
Kanak-kanak adalah pemerhati yang paling baik. Mereka dapat mengumpul maklumat walaupun semasa mereka sedang bermain. Pendek kata, mereka boleh bermain dan belajar dalam satu masa. Semasa saya menjadi fasilitator untuk pelajar sekolah rendah semasa program di SRK Tambirat, saya berhadapan dengan situasi yang sangat menarik dan menguji psikologi saya. Bayangkan, semasa sesi Latihan Dalam Kumpulan dan anda sedang menerangkan resional, adik-adik sibuk dalam urusan masing-masing. Ada yang mewarna, melukis, ketawa sedangkan sewaktu itu anda sedang menerangkan sesuatu imput. Tetapi, Maha Suci Allah, mereka boleh mengulang semula isi-isi yang saya sampaikan apabila saya meminta mereka untuk ulang. Begitulah, minda cerdas apabila hati bebas daripada dosa...

Tetapi, isu yang hendak saya bangkitkan bukanlah berkenaan dengan kanak-kanak. Tetapi, budaya nasihat menasihati, tegur-menegur. Budaya ini bukan hanya boleh diamalkan melalui ucapan lidah tetapi juga melalui perbuatan. Antara contohnya adalah kisah husin dan hasan yang menegur seorang orang tua yang tersilap tertib wudu'. Tanpa menyuarakan kepada orang tua itu yang wudu'nya salah, mereka men'demo' kembali wudu' sehingga lelaki tua itu sedar akan kesilapannya. Itulah antara salah satu konsep menegur.
Akhlak yang baik itu adalah salah satu uslub menasihati. Malah ia adalah modus operandi yang paling hebat di zaman Rasulullah s.a.w. Bukan teknologi canggih, ceramah yang gah-gah atau penulisan blog yang membawa kepada kemenangan ummat Islam pada zaman itu, tetapi akhlak Rasulullah s.a.w dan para sahabat. Akhlak merekalah antara asbab kemenangan Islam. Akhlak mereka telah "menyuarakan" Islam kepada masyarakat menyebabkan hati-hati pilihan Allah di zamannya yakin, tunduk dan patuh kepada Islam. Itulah 'suara' yang paling berkesan dan secara tidak langsung menjadi ikutan mad'u.
wallahua'lam
3 comments:
Comel cerita ya..subhanallah....:)
ceritanya sifatnya bkn comel lah..tp si kanak2nya yg comel
Anak dara menumbuk pandan,
Membuat kuih hidangan kenduri;
Ilmu yang baik jadikan teladan,
Segala yang buruk letak ke tepi.
Kanak2 tu comel... termasuklah kisah mereka... comel...
Post a Comment